nog even: hoe Experiabox v.KPN omzeilen voor voip?
Massimo
2010-01-28 16:57:26 UTC
Post by Wim P
Post by Sinna
Post by Massimo
On Tue, 26 Jan 2010 10:34:45 +0100, Sinna
<knip>
Post by Massimo
Post by Sinna
Het enige wat mij
(persoonlijk) zou tegenzitten, is dat er maar 1 SIP-account actief kan
zijn. Ik gebruik er (momenteel) twee om zowel naar vaste lijnen als
mobieltjes de goedkoopste VoIP-provider te kunnen instellen.
Ik heb inderdaad wel eens overwogen om nog een 2de sip-provider te
gebruiken voor bellen naar mobiel (Voipcheap) maar omdat ik niet veel
bel naar mobiel, behalve naar een paar vrienden en familieleden en ik
dat wel met mijn huidige abonnement op mijn mobieltje afkan, heb ik
dat laten varen.
Post by Sinna
Trouwens, als je die ATA enkel wenst te gebruiken om zelf mee te bellen
(en dus niet om op opgebeld te worden), dan maakt die blokkade van poort
5060 niet echt uit. VoIPBuster laat immers toe om gesprekken te voeren
zonder geregistreerd te zijn.
Het is echt wel de bedoeling dat ik niet alleen kan bellen maar ook
gebeld kan worden anders moet iedereen met een vaste of voiptelefoon
naar mijn mobieltje bellen, dat jaagt ze op kosten.
Bij welke provider voorzie je dat inbelnummer aan te vragen?
Als dat niet VoIPbuster is (maar bv. budgetphone), dan zit je met een
eentje om de telefoongesprekken op te laten binnenkomen, eentje om via
VoIPbuster uit te bellen. Hierbij moet het SIP-account voor de inkomende
gesprekken kunnen registreren zodat de VoIP-provider jou weet te vinden.
Ga er dus niet te snel van uit dat je met één SIP-account voldoende hebt.
Sinna
Bij VoIPBuster is wel een nummer aan te vragen.
Vraag nu uw eigen VoIP-In telefoonnummer aan!
Bij VoipBuster kunt u uw eigen vaste telefoonnummer aanvragen voor
slechts 1 Euro. Iedereen kan u nu bellen op een normaal vast telefoonnummer
en de gesprekken komen dan binnen via VoipBuster.
Het maakt niet uit waar u zich op dat moment bevindt.
Om ook een eigen telefoonnummer aan te vragen logt u in op onze website
en kiest u de menu-keuze 'Koop een VoipIn Telefoonnummer'
vanuit het menu links om te zien of er nog telefoonnummers beschikbaar
zijn voor uw land.
+31857859xxx
Dus VoIP-In en VoIP-Out.
Wim, ik dank u voor uw commentaar. Ik heb echter al een voip-in nummer
van Voipbuster, dank u.

Massimo
Massimo
2010-01-28 17:00:22 UTC
On Thu, 28 Jan 2010 10:33:20 +0100, Sinna
Post by Sinna
<knip>
Post by Wim P
Post by Sinna
[...]
Blijkbaar is het in NL dus wel mogelijk om een VoIP-In-nummer te
krijgen, in BE (waar ik woon) totnogtoe (nog altijd) niet.
Sinna
In Nederland was het ook heel lang onmogelijk! Er stond op de
Voipbuster-site wel de uitnodiging om een voip-in nummer aan te vragen
maar als je dan op de button klikte kreeg je bericht dat het helaas
voorlopig niet mogelijk was. Ik maakte al heel lang van VB gebruik
toen ik het zomaar toch weer eens probeerde en waarachtig! het werkte.
(Misschien intussen niet meer).

Massimo
Ano
2010-01-28 19:51:59 UTC
Post by Massimo
Post by Sinna
[...]
Ik heb een inbelnummer van Voipbuster!
Post by Sinna
Als dat niet VoIPbuster is (maar bv. budgetphone), dan zit je met een
probleem daar je in dat geval 2 verschillende SIP-accounts nodig
hebt: eentje om de telefoongesprekken op te laten binnenkomen,
[...]
Hèhè, jullie willen me maar naar een ata met meer mogelijkheden duwen,
maar als ik aan 1 phone-aansluiting op de modem en 1 aansluiting op de
ata genoeg heb, hou ik het bij zo'n simpele ata.
Ten ik mijn Speedtouch 706 nog kon gebruiken had ik genoeg aan die ene
phone-aansluiting op de modem.
Waarom gebruik je die ST 706 niet voor wat jij wilt?
Volgens http://www.speedtouch.nl/docs/Datasheets/ST706WL-780WL_datasheet.pdf
:
- support voor ADSL2/ADSL2+
- 12 Mb/s down en 1,5 Mb/s up bij ADSL2
- VoIP ondersteuning

Wat mis je dan nog dat je iets nieuws wilt aanschaffen?
Sinna
2010-01-29 07:43:55 UTC
Post by Massimo
On Thu, 28 Jan 2010 08:38:59 +0100, Sinna
Post by Sinna
<knip>
Post by Sinna
[...]
Nee hoor, ik probeerde gewoon zo volledig mogelijk te zijn. Ik wist
trouwens niet dat je een inbelnummer van Voipbuster hebt.
Dat stond in een van mijn postings van een tijd terug.
Inderdaad, maar daar had ik overgelezen, sorry.
Post by Massimo
Post by Sinna
Dat
vereenvoudigt de zaak behoorlijk. In dat geval volstaat die GrandStream,
mits het wijzigen van de SIP-poort door Voipbuster ondersteund wordt.
Nou heb ik geprobeerd om iets van het modemgedoe te snappen, met name
port forwarding, maar dat loopt niet hard. Heeft het kunnen wijzigen
van die poort iets met port forwarding te maken?
Onrechtstreeks wél, zeker wat de inkomende gesprekken betreft.
Post by Massimo
Gaat het nou om het wijzigen van die poort die ik nu voor de software
5060. En waarin zou de betreffende poort dan gewijzigd moeten?
Ik begrijp niet waarom je telkens met die poort 3830 komt aandraven.
Waar heb je die info vandaan?
Om die ATA in gang te krijgen, zal je in je modem inderdaad een poort
moeten forwarden. Dat zal niet de zgn. KPN-poort zijn, maar de poort die
je instelt op je ATA (bv. poort 5070) onder Local SIP Port.
Wat de instellingen voor VoIPbuster betreft moet je de instructies
volgen die op hun webstek staan (zie
http://www.voipbuster.com/en/sipp.html).
Post by Massimo
Post by Sinna
Post by Massimo
Ten ik mijn Speedtouch 706 nog kon gebruiken had ik genoeg aan die ene
phone-aansluiting op de modem.
Morgenavond ben ik bij een vriend die een eenvoudige ata heeft die hij
indertijd speciaal gekocht heeft om te kunnen skypen. Ik weet niet of
die ook geschikt is voor andere vormen van voip dan via Skype maar ik
ga hem lenen en dan uitproberen.
Skype gebruikt een eigen protocol, afwijkend van het SIP-protocol.
Tenzij die eenvoudige ATA ook SIP ondersteunt, zal je niet ver geraken
met proberen.
Dat begrijp ik. Maar die vriend van me weet (nog) minder van computers
dan ik dus die kan ik niet vragen of die ata alleen voor Skype
geschikt is of niet. Maakt niet uit: vanavond kom ik daar achter.
Kan je eventueel merk en type vermelden?

Sinna
Massimo
2010-01-29 09:26:43 UTC
On Fri, 29 Jan 2010 08:43:55 +0100, Sinna
Post by Sinna
Post by Massimo
On Thu, 28 Jan 2010 08:38:59 +0100, Sinna
Post by Sinna
<knip>
Post by Sinna
[...]
O.k.
Post by Sinna
Post by Massimo
[...]
Als ik de software van Voipbuster open en naar Verbindingsinstellingen
kijk, staat daar vooringevuld: poort 3830, maar hij is te veranderen.
Post by Sinna
[...]
Hé, die had ik nog niet bekeken.
Er staat wel dat je poort 5060 moet invullen. Dat is de poort die
volgens mij KPN gekaapt heeft voor exclusief gebruik met *hun*
voip-service, maar goed, ik snap toch de ballen niet van.
Post by Sinna
Post by Massimo
Post by Sinna
Post by Massimo
[...]
Conceptronic USB voip phone adaptor C01-201.
Ik had gisteravond niet de moed om de tocht per fiets door de regen te
maken of het OV te gebruiken. Ik zie het momenteel niet zo zitten,
eerlijk gezegd.
Ik heb nog op het Web naar de gegevens van die ata gekeken en krijg
dan het idee dat ie wel niet zal werken. Om het uit te proberen moet
ik bovendien een lange usb-kabel aanschaffen want die adapter moet via
usb met mijn computer verbonden. In de korte gebruiksaanwijzing staat
als enig voorbeeld Skype genoemd. Je schijnt Skype op je computer
geïnstalleerd te moeten hebben. Hoewel in de gebruiksaanwijzing en de
naam van de ata steeds voip genoemd wordt, wordt de software van Skype
als enige genoemd om te installerenop je comp. Onduidelijk dus of ie
alleen met Skype zal werken...
Post by Sinna
Sinna
Massimo
Massimo
2010-01-29 09:37:53 UTC
Post by Sinna
[...]
Ik wil niet iets nieuws aanschaffen! Behalve dan een ata als ik
daarmee de afscherming op de door KPN toegestuurde modem/router
ongedaan kan maken.
Ik heb dus van KPN toen ik bij hun kwam een pakket opgestuurd gekregen
waarin hun nieuwste model: de Experia Box (Thomson TG789vn, gewijzigd
door KPN). Ik neem dan natuurlijk aan dat als ze al die moeite gedaan
hebben om hun modem/router af te schermen zodat je als gebruiker bijna
niets kunt instellen, dat je niet vrolijk je eigen modem kunt
installeren, het dan door KPN op afstand kan laten instellen
(verplicht) en verwachten dat ze dan de instelmogelijkheden in die
modem/router 706 gewoon ongemoeid (=bruikbaar) laten.

Ik heb toen ik bij KPN kwam en merkte dat ik niet zomaar via hun
modem/router kon voipen via Voipbuster een zoektochtje over het Web
gemaakt voor een oplossing om hun afscherming ongedaan te maken en
over heel wat vergeefse pogingen van gebruikers die *wel* modem/router
savvy waren gelezen en hun was het niet gelukt.

Maar denk jij echt dat dit een kans van slagen heeft? Want dan wil ik
het best met mijn oude modem proberen.

Massimo
Sinna
2010-01-29 13:25:18 UTC
On 1/29/2010 10:26 AM, Massimo wrote:
<knip>
Post by Massimo
Post by Massimo
[...]
Eenmaal je met die ATA aan de slag gaat, dan heb je die
voIPbuster-client niet langer nodig. Vanaf dan wordt alles afgehandeld
door die ATA.
Post by Massimo
Post by Sinna
[...]
Geen idee of VoIPbuster een andere poort ondersteunt dan 5060. 't Zou me
eerlijk gezegd verbazen moesten ze eisen dat je lokale SIP-poort ook op
5060 moet staan.

Sinna
Sinna
2010-01-29 13:27:37 UTC
On 1/29/2010 10:37 AM, Massimo wrote:
<knip>
Post by Massimo
Post by Ano
[...]
Zolang KPN je gebruikersnaam en paswoord verstrekt, samen met de
connectie-instellingen, zie ik niet in waarom niet. Ik ga ervan uit dat
die Experia Box enkel noodzakelijk is als je wil VoIP-bellen via KPN.

Sinna
Ano
2010-01-29 19:12:11 UTC
Post by Sinna
<knip>
Post by Massimo
Post by Ano
[...]
Ik zie inderdaad ook geen enkel probleem om je oude ST 706 te gebruiken, die
is tenminste niet "gelockt" neem ik aan en volledig vrij te configureren
door jou zelf.
Massimo
2010-01-29 21:00:02 UTC
On Fri, 29 Jan 2010 14:27:37 +0100, Sinna
Post by Sinna
<knip>
Post by Massimo
Post by Ano
[...]
Nou, dan zit ik nu in dubio: het proberen met een ata of alles
afbreken en het opnieuw proberen met mijn oude modem. Hier ga ik even
op zitten broeden.

Massimo
Massimo
2010-01-29 21:02:57 UTC
Post by Ano
Post by Sinna
<knip>
Post by Massimo
Post by Ano
[...]
Goh, ik kan me toch moeilijk voorstellen dat ze via hun nieuwere
modems zoveel moeite doen om alles af te schermen en dat ze het gewoon
accepteren als je een eigen modem/router gebruikt. Maar goed, dit is
wel een 2de mogelijkheid. En eigenlijk had ik mijn oude modem helemaal
niet willen wegdoen. Het functioneerde prima.

En het is niet 'gelockt' door mijn vorige isp: xs4all.

Massimo
Massimo
2010-01-29 21:05:39 UTC
On Fri, 29 Jan 2010 14:25:18 +0100, Sinna
Post by Sinna
<knip>
Post by Massimo
Post by Sinna
Post by Massimo
Post by Sinna
[...]
Zoals altijd dank voor je reactie(s) Sinna en ik ga me beraden of ik
een ata koop om te proberen of mijn oude modem probeer werkend te
krijgen. :-)

Massimo
Ano
2010-01-29 22:07:48 UTC
Post by Massimo
Post by Ano
Post by Sinna
<knip>
Post by Massimo
Post by Ano
[...]
Ja, ik had de ST 780 ook van Xs4all "gekregen" een paar jaar geleden,
sindsdien ook al succesvol gebruikt voor Online/Orange en nu in gebruik voor
KPN. Voordeel is dat je ook al je eigen specifieke instellingen qua
dhcp/vaste interne ip adressen, wep keys, "Game and application sharing"
(poorten die je open of dicht hebt gezet) etc. gewoon kan houden als je op
een andere provider opstart. Alleen via de ingebouwde wizard je verbinding
configureren (of eventueel handmatig de user.ini aanpassen of de
configuratietool van www.speedtouch.nl gebruiken).

Kijk hier eens voor die laatste: http://www.speedtouch.nl/software.html ,
komt je misschien ook van pas:

Configuratie wizard voor SpeedTouch 706(WL) en 706i(WL)
Download Configuratie Wizard voor firmware R6.x voor Windows (3.0 MB)
Deze wizard configureert de SpeedTouch 706(WL) of 706i(WL) voor vele
Nederlandse netwerk configuraties en voor een aantal VOIP providers. Bij
voorkeur te gebruiken via een vaste Ethernet verbinding met de SpeedTouch.
Toepassing bij Vista vereist een gebruiker met Administrator rechten.

begin 666 arrow-link.gif
M1TE&.#EA"0`)`+,``/<$`\0.#*T2$;<0#^T&!> ("-(+"J44$O\"`O___P``
M`````````````````````"'Y! ``````+ `````)``D```0D,*&)`"F2VF("
=35<W3%8B"E68#,*Q&6M[J.QA<T%M'TDNVXD(`#L`
`
end
Massimo
2010-01-30 04:52:59 UTC
Post by Ano
Post by Massimo
Post by Ano
Post by Sinna
<knip>
Post by Massimo
Post by Ano
[...]
Ha! Bij KPN!
Post by Ano
[...]
Naar die laatste zal ik zeker kijken. Hé, had meteen gezegd dat je een
'vrije' modem gewoon met KPN kan... enfin, je wist toen nog niet dat
ik nog een modem/router in huis had, dat is waar ook. Goed nieuws dat
het met een soortgelijke modem als de mijn mogelijk is! Dat bespaart
me de uitgave voor een ata en een mogelijke zeperd.
Post by Ano
Configuratie wizard voor SpeedTouch 706(WL) en 706i(WL)
Ik heb een wat afwijkende versie van de 706: niet draadloos en maar 1
phone-poort, maar voor mij genoeg.
Post by Ano
[...]
Dat laatste zal geen probleem opleveren. :-)

Dank voor deze nuttige reactie,

Massimo
Ano
2010-01-30 08:18:24 UTC
Post by Massimo
Post by Ano
Post by Massimo
Post by Ano
Post by Sinna
<knip>
Post by Ano
[...]
Elk (modern) modem kan bij elke provider gebruikt worden, dat lijkt me zo
logisch dat dit het melden niet waard is, dacht ik...
A_Alias
2010-01-30 16:42:54 UTC
Post by Ano
Post by Massimo
Post by Ano
Post by Massimo
Post by Ano
Post by Sinna
<knip>
Post by Ano
[...]
of je het modem bij elke (ADSL) provider aan de praat krijgt, betekend
niet dat elke (ADSL) provider dat goed vind.
ik kan me van orange herinderen dat er geen vrije modemkeuze hadden.
om vijlighijds redenen wouden ze niet dat cliënten een portforward zelf
konden maken.
en bij de meeste providers die zo'n locked modem leveren staat er dan ook
het een en ander in hun algemene voorwaarden daar over.
meestal met woorden dat je interner account word stop gezet terwijl je
dan nog wel de verplichting hebt om je jaarcontract door te betalen.
Ano
2010-01-30 23:16:37 UTC
Post by A_Alias
Post by Ano
Post by Massimo
Post by Ano
Post by Massimo
Post by Ano
Post by Sinna
<knip>
Post by Ano
[...]
Zijn er bijv. ook nog steeds providers die niet toestaan dat meer dan één PC
wordt aangesloten op de ADSL verbinding?
Zolang je geen gekke dingen doet en enigzins weet wat je doet zou ik over
dat soort zaken maar niet druk maken.
wimpie
2010-02-03 00:00:55 UTC
Als je de EB aangesloten hebt op ADSL kijk dan even met een telnet
sessie in de EB. Je kan op het command line interface dan kijken of er
een applicatie SIP gedefineerd is en of deze aan poort 5060 is
toegewezen. Als je daarna kijkt of je met een UNBIND commando poort
5060 van de SIP applicatie in de EB kan loskoppelen, dan kan je poort
5060 voor de ATA zonder problemen gebruiken. Met een open ST780WL en
de voorgaande modellen kon dan ook. De Firmware in de EB is anders dan
is een standaard open ST780WL of ADSL modem met dezelfde
mogelijkheden.
Massimo
2010-02-03 01:28:37 UTC
Post by wimpie
Als je de EB aangesloten hebt op ADSL kijk dan even met een telnet
sessie in de EB.
Telnet-sessie? Ik heb ervan gehoord maar dat is alles. Ik zal eens
kijken hoe dat moet.
Post by wimpie
Je kan op het command line interface dan kijken of er
een applicatie SIP gedefineerd is en of deze aan poort 5060 is
toegewezen.
Klinkt alsof dat meer iets is voor een expert, maar wel interessant.
Post by wimpie
Als je daarna kijkt of je met een UNBIND commando poort
5060 van de SIP applicatie in de EB kan loskoppelen, dan kan je poort
5060 voor de ATA zonder problemen gebruiken.
O.k., dit lijkt mij een concreet advies waat ik iete kan als het mij
tenminste lukt om de nodige telnet commando's te vinden.
Post by wimpie
Met een open ST780WL en
de voorgaande modellen kon dan ook. De Firmware in de EB is anders dan
in een standaard open ST780WL of ADSL modem met dezelfde
mogelijkheden.
Dat weet ik, 'aangepast' heet dat met een eufemisme.

Bedankt voor je aanwijzingen. Misschien gaat het zo lukken.
Wat denk jij trouwens van het in deze draad eerder geopperde idee dat
ik gewoon mijn oude (niet gelockte) speedtouch 706 in plaats van de
TG789vn van KPN kan gebruiken en dat ik dan probleemloos de nodige
instellingen zou kunnen maken om mijn eigen voipprovider te gebruiken?

Mij lijkt het dat zodra ik zo'n modem\router aan internet hang dat KPN
er dan zodanig mee aan de slag gaat dat ook bij die modem je je
vrijheid kwijt bent. Waarom zouden ze je die laten?

Massimo
Ano
2010-02-03 12:27:29 UTC
Post by wimpie
Met een open ST780WL en
de voorgaande modellen kon dan ook. De Firmware in de EB is anders
dan in een standaard open ST780WL of ADSL modem met dezelfde
[...]
KPN biedt je alleen een lijn aan met daaraan gekoppeld een reeks eisen over
welke poorten je mag gebruiken voor welk type verkeer. Ze kunnen niet in
jouw modem gaan rommelen.
Het 'gelockte' modem heb je van KPN gekregen en daarin hebben ze een aantal
functionaliteiten voor je afgeschermd middels passwords en/of door gebruik
te maken van een speciale firmware versie. Dat is dus een heel ander
verhaal.

< Vorige pagina Volgende pagina >
Pagina 2 van 3